2,7 mln złotych kary dla Itaki
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) podjął decyzję o ukaraniu spółki Nowa Itaka. Za złe traktowanie klientów firma ma zapłacić ponad 2 miliony 700 tysięcy złotych kary. Biuro podróży zapowiada, że odwoła się od tej decyzji do sądu.
Jak poinformowała Agnieszka Majchrzak z biura prasowego UOKiK-u - karę nałożono między innymi za odmowę wypłat odszkodowania dla klientów, których loty były opóźnione nawet o kilka godzin. W praktyce klienci Itaki nie mogli domagać się rekompensaty finansowej za opóźnienia rozpoczęcia imprezy turystycznej, które były krótsze niż 12 godzin. Dodatkowo turyści nie mogli także domagać się zwrotu pieniędzy w sytuacji, kiedy organizator nie zrealizował wszystkich punktów programu, np. wycieczki fakultatywnej.
Kontrolerzy analizując umowy przedstawiane klientom do podpisania, znaleźli w nich sześć zapisów, które znajdują się w rejestrze klauzul niedozwolonych (zapisy takie zostały wcześniej uznane przez sąd za niedozwolone).
Po kontroli UOKiK stwierdził także, że firma nie przedstawiała pełnych i rzetelnych informacji związanych m.in. ze zgłaszaniem nieprawidłowości podczas trwania usługi turystycznej.
W wyniku kontroli uznano, że praktyki stosowane przez Itakę naruszyły interesy zbiorowe klientów biura i nałożono karę w wysokości 2 747 931 złotych. Decyzja nie jest prawomocna i jak to zawsze ma miejsce w takim przypadku, przedsiębiorca może odwołać się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - firma Nowa Itaka już zapowiedziała złożenie odwołania.
Fr / 2011-06-13
Komentarze: