Gwarancje biur podróży a turysta - raport 2012
Ostatnie upadki biur podróży spowodowały, że turyści coraz baczniej przyglądają się firmie w której chcą kupić wycieczkę. Nieocenioną wiedzą jest tutaj suma gwarancyjna, która jest zabezpieczeniem interesów klientów. Sprawdźmy zatem jakie sumy gwarancyjne ma największa 14. Polskich touroperatorów.
Suma gwarancyjna jest niczym innym, jak kwotą środków finansowych, która ma za zadanie zabezpieczenie interesów klientów każdego touroperatora. Środki z tej puli uruchamiane są w przypadku problemów finansowych biura – np. ogłoszeniu upadłości.
Wzięliśmy pod lupę 14 touroperatorów. Przy wyborze sugerowaliśmy się rankingiem największych biur podróży (kryterium był wygenerowany obrót) przygotowanym przez „Wiadomości Turystyczne” (WT). W rankingu tym znajdziemy informacje o obrocie za rok 2011 oraz liczbie obsłużonych klientów. My jednak postanowiliśmy przyjrzeć się liczbom od drugiej strony, która bardziej interesuje turystów. Mianowicie od tego na jaką kwotę jest zabezpieczony klient danego biura podróży.
1. Tui Poland
Obroty (mln): 489,07
Liczba klientów: 166 000
Gwarancja: 66 273 377 zł
Gwarancja/klient: 399 zł.
2. Ecco Holiday
Obroty (mln): 169,52
Liczba klientów: 84 000
Gwarancja: 28 472 219 zł
Gwarancja/klient: 338 zł.
3. Itaka
Obroty (mln): 1,100
Liczba klientów: 445 287
Gwarancja: 150 669 827 zł
Gwarancja/klient: 338 zł.
4. Rainbow Tours
Obroty (mln): 438 960 zł
Liczba klientów: 139 000
Gwarancja: 37 136 400 zł
Gwarancja/klient: 267 zł.
5. Neckermann
Obroty (mln): 263,5
Liczba klientów: 142 000
Gwarancja: 37 000 000 zł
Gwarancja/klient: 260 zł.
6. Wezyr Holidays
Obroty (mln): 209,29
Liczba klientów: 108 819
Gwarancja: 27 700 000 zł
Gwarancja/klient: 254 zł.
7. Sun & Fun
Obroty (mln): 175
Liczba klientów: 97 000
Gwarancja: 23 155 121 zł
Gwarancja/klient: 238 zł.
8. Logos Tour
Obroty (mln): 54,6
Liczba klientów: 28 688
Gwarancja: 6 830 600 zł
Gwarancja/klient: 238 zł.
9. Grecos Holiday
Obroty (mln): 117,78
Liczba klientów: 45 000
Gwarancja: 10 510 000 zł
Gwarancja/klient: 233 zł.
10. Alfa Star
Obroty (mln): 245,68
Liczba klientów: 141 254
Gwarancja: 31 757 440 zł
Gwarancja/klient: 224 zł.
11. GTI Travel
Obroty (mln): 70
Liczba klientów: 30 000
Gwarancja: 5 949 375 zł
Gwarancja/klient: 198 zł.
12. Oasis Tours
Obroty (mln): 134
Liczba klientów: 80 000
Gwarancja: 10 050 000 zł
Gwarancja/klient: 125 zł.
13. Trade & Travel
Obroty (mln): 141
Liczba klientów: 20 500
Gwarancja: 1 175 153 zł
Gwarancja/klient: 57 zł.
14. Almatur
Obroty (mln): 90
Liczba klientów: 75 000
Gwarancja: 2 314 760 zł
Gwarancja/klient: 30 zł.
Jak czytać raport?
Przeciętny turysta spyta - jak to możliwe, że płacę kilka tysięcy złotych za wycieczkę, a jestem zabezpieczony zaledwie na kilkaset złotych?. Pamiętajmy, że w raporcie uwzględniliśmy liczbę turystów i obrót biur podróży obejmujące cały rok. W przypadku gdy dane biuro ogłasza upadłość, kwota gwarancji rozkłada się tylko na tą część osób, która w danej chwili znajduje się poza granicami kraju oraz tych, którzy zapłacili za wycieczki, które nie odbędą się. Liczba turystów w takim przypadku jest więc znacznie mniejsza. W pierwszej kolejności w takim przypadku pieniądze z gwarancji finansują powrót turystów do kraju, a pozostała kwota dzielona jest na turystów, których wycieczki nie odbyły się, a zostały opłacone.
Metodologia i obarczenie błędem
Przy opracowywaniu rankingu wzięliśmy pod uwagę liczbę klientów obsłużonych przez touroperatorów w ubiegłym roku i skonfrontowaliśmy je z gwarancjami ubezpieczeniowymi na dzień 13.08.2012 znajdującymi się w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. WIększość biur podróży ma gwarancję do połowy września 2012, jednak w przypadku kilku (Itaka, Ecco Holiday) uwzględniono nowe gwarancje obejmujące także rok 2013. Wyniki te są najbardziej miarodajne z możliwych. Suma gwarancji touroperatorów na kolejny rok jest zależna od obrotów, jakie dane biuro miało w roku poprzednim. Ranking obarczony jest dwoma błędami.
Po pierwsze dane zaprezentowane w rankingu WT nie muszą być w 100% wiarygodne - nie ma możliwości ich weryfikacji. WT poprosiły o podanie szczegółowych informacji 50 biur podróży, z czego odpowiedziało tylko 35. Co więcej niektórzy touroperatorzy podawali różne dane - inne w wersji elektronicznej ankiety, a inne w papierowej, podpisanej przez członka prezesa lub członka zarządu. Ciekawostką jest także brak jakichkolwiek informacji o Exim Tours, które z pewnością znalazłoby się w rankingu, jednak biuro nie odpowiedziało na ankietę WT.
Po drugie porównujemy gwarancje obowiązujące w roku bieżącym, porównując je do liczby klientów obsłużonych w roku poprzednim. Jednak ze względów oczywistych nie ma innej metody porównawczej.
Podsumowanie, czyli turysto sprawdzaj biura podróży
Ze względu na spore obarczenie błędem wynikającym z jakości danych wejściowych, które można otrzymać od touroperatorów niniejszy ranking nie powinien być jednoznacznym kryterium w wyborze danego touroperatora. Analizując jednak ostateczne dane, warto zastanowić się czemu w przypadku niektórych biur podróży gwarancja przypadająca na jednego turystę wynosi kilkadziesiąt złotych, w przypadku innych - kilkaset złotych.
Fr, fot. photoxpress.com / 2012-08-13
Komentarze:
danka 2013-01-31 | Absolutnie zgadzam się z autorem, że ranking nie powinien być jedynym kryterium wyboru.
Np uważam, że 2 miejsce Ecco Holiday jest wątpliwe.
Firma podała ilość podróżnych i kwotę obrotu za 2011
Ecco Holiday, natomiast gwarancja dotyczy połączonych 4 podmiotów ( w tym i Ecco Travel. Winna podać kwotę obrotu ok 240 mln a uczestników minimum 110 tys wówczas ich wysoka pozycja trochę by się obniżyła |