„Wiadomości Turystyczne” przeanalizowały sytuację finansową polskich touroperatorów, głównym kryterium były obroty, których wysokość pozwala na wyłonienie największych (ale czy najbardziej zaufanych? - przyp. red.) touroperatorów. Tutaj warto zwrócić uwagę, że w trakcie przygotowania rankingu pod uwagę brano obrót w roku 2012. Ze względów oczywistych nie jest możliwe wykonanie podobnego zestawienia dla roku bieżącego, zanim nie zostanie on zakończony.
Spośród trzydziestu prezentowanych w rankingu touroperatorów większość zanotowała wzrost obrotów. Spora część rynku jest udziałem największych graczy, obroty samej pierwszej piątki wynoszą 2,76 mld zł. Obroty pierwszej dziesiątki zamykają się w kwocie 3,59 mld zł, a całej trzydziestki osiągają 3,97 mld zł.
- Ubiegły rok był dla branży turystycznej ciężki, ale większość graczy kończy go na plusie. Przy niesprzyjających kursach walut, złych nastrojach konsumenckich i spowolnieniu gospodarczym wypracowanie zysków z turystyki wyjazdowej nie było łatwe - mówi Marzena Zarzycka, redaktor Wiadomości Turystycznych.
W tym roku ranking touroperatorów nieco się skurczył, za sprawą trudnego zeszłego lata. Z zestawienia ze względów oczywistych wypadły: Sky Club, Summerelse i GTI Travel Poland. Z kolei Ecco Travel, które w zeszłym roku figurowało jako oddzielna firma, na skutek przejęcia przez Ecco Holiday przestało być touroperatorem i działa jako marka. Wyniki finansowe obu brandów prezentujemy pod nazwą Ecco Holiday.
Najpopularniejsze biura podróży.W ścisłej czołówce rankingu niewiele się zmieniło. W 2012 r. podobnie jak w 2011 r., trzy pierwsze miejsca pod względem wielkości obrotu należały do
Itaki,
TUI Poland i
Rainbow Tours. Różnice między wynikami poszczególnych graczy nadal są znaczne - prym wiedzie opolski touroperator, który zwiększył obrót o prawie 39 mln zł. Drugie miejsce należy do TUI Poland, którego przychód jest jednak niemal o połowę niższy niż lidera, mimo że do danych zaprezentowanych na potrzeby Touroperatorów 2013 firma podaje wynik uzyskany łącznie ze sprzedaży produktu polskiego oraz niemieckiego (produkt niemiecki to ok. 47,6 mln zł). Faktem natomiast jest, że ten gracz zdołał przez rok poprawić wynik o 152 mln zł. Rainbow Tours ponownie dostaje brązowy medal. Dla łódzkiego organizatora 2012 r. był lepszy od 2011 r. o 17,6 mln zł. O dwa oczka wyżej w rankingu skoczył Wezyr Holidays. Alfa Star, dziś plasujące się na pozycji siódmej (vs. poz. 5 w 2012 r.) poprawiło zeszłoroczny rezultat o 3,6 mln zł. Touroperator ten poinformował jednocześnie, że w ubiegłym roku na potrzeby rankingu podał wynik pochodzący z system rezerwacyjnego, a nie z dokumentów przekazywanych do KRS. Finalnie w 2011 r. Alfa Star miało przychód na poziomie 200,85 mln zł, a nie jak podało poprzednio, 245,68 mln zł.
Ponad dziesięć upadków biur podróży przykuwało uwagę branży i potencjalnych klientów przez cały ubiegły sezon. W czasie, gdy poszczególne firmy ogłaszały niewypłacalność, pracownicy turystyki załamywali ręce, jednak dziś wiodący touroperatorzy dostrzegają pozytywne aspekty tych wydarzeń. Organizatorzy turystyki przyznają, że upadki pozwoliły oczyścić rynek z nieuczciwych przedsiębiorców.
Ranking biur podróży działających na polskim rynku:
Miejsce | Organizator | Obroty w roku 2012 (w mln zł) | Obroty w roku 2011 (w mln zł) |
1 | Itaka | 1 139,22 | 1 100,22 |
2 | TUI Poland | 641,25* | 489,07 |
3 | Rainbow Tours | 456,62 | 438,96 |
4 | Wezyr Holidays | 277,10 | 209,29 |
5 | Neckerman | 242,46 | 263,50 |
6 | Sun & Fun | 215,72 | 175 |
7 | Alfa Star | 204,48 | 200,85 |
8 | Exim Tours | 178,32 | brak danych |
9 | Grecos Holiday | 142,80 | 117,80 |
10 | Almatur | 92,0 | 90,0 |
11 | LogosTour | 57,63 | 54,60 |
12 | Ecco Holiday | 39,38 | 190,52 |
13 | Viva Club | 34,27 | 21,00 |
14 | Interhome | 32,14 | 30,60 |
15 | 7islands | 28,08 | 18,38 |
16 | Oskar | 25,54 | 25,33 |
17 | Atlas Tours | 23,00 | brak danych |
18 | Trade & Travel | 20,00 | 141,00 ** |
19 | Wygoda Travel | 19,43 | 28,56 |
20 | Lekier | 17,51 | brak danych |
21 | Logos Travel | 16,58 | 18,73 |
22 | CT Poland | 16,26 | brak danych |
23 | Best Reisen | 15,10 | 4,91 |
24 | Citron Travel | 15,00 | brak danych |
25 | Matimpex Travel | 7,25 | brak danych |
26 | OK Tours | 6,06 | 7,65 |
27 | Active Travel | 5,80 | 15,00 |
28 | ATJ Lingwista | 3,30 | 5,00 |
29 | Hut Plus | 3,20 | brak danych |
30 | Opal Travel | 0,72 | brak danych |
* razem ze sprzedażą produktu niemieckiego
** obroty z całej działalności