Wrocławskie lotnisko może pochwalić się rekordowymi wynikami w historii swojego istnienia, w 2016 roku obsłużyło ponad 2,4 mln pasażerów, czyli o 4,3% więcej niż roku 2015. O prężnym rozwoju lotniska świadczy systematycznie rosnąca liczba podróżnych, nowoczesne inwestycje remontowe oraz coraz większa siatka połączeń uwzględniająca najbardziej pożądane kierunki. Jakie konkretnie działania podjął Port Lotniczy, by odnieść taki sukces?
Z początku we Wrocławiu równocześnie funkcjonowały dwa lotniska, pierwsze znajdywało się na terenie Gądowa Małego, na którym dopiero po zakończeniu I Wojny Światowej obsługiwano pasażerów cywilnych. Drugie powstało w latach 30 XX wieku na Strachowicach, lecz przez wiele lat korzystały z niego jedynie niemieckie wojska. Jednakże po 1958 roku działania cywilne z Gądowa Małego zostały przeniesione na Strachowice, skąd Port Lotniczy w pierwszej kolejności uruchomił połączenia między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Katowicami.
W lipcu 1990 roku podjęto decyzję o utworzeniu spółki Port Lotniczy Wrocław, która istnieje już od 27 lat i systematycznie rozwija swoją działalność. Ważnym wydarzeniem było pierwsze połączenie międzynarodowe w 1993 roku do Frankfurtu nad Menem, a z czasem również do innych niemieckich miast. Przez następne 10 lat lotnisko rozbudowywało się, m.in. oddano do użytku nową halę odlotów międzynarodowych oraz nowy terminal krajowy, a także wybudowano wieżę kontroli lotów i terminal Cargo. Te inwestycje sprzyjały rozbudowie siatki połączeń. Przełomem było uruchomienie niskokosztowego połączenia do Londynu Stasnsted w 2005 roku a w następnych latach utworzenie bazy przewoźników Ryanair oraz WizzAir, którzy obecnie obsługują największą liczbę pasażerów we Wrocławskim Porcie Lotniczym.
W 2012 roku ukończono budowę nowego terminalu, który dzięki swojej innowacyjności i nowoczesności może teraz konkurować z najlepszymi europejskimi lotniskami. Budowa obiektu zajęła niemal 2,5 roku a jego powierzchnia została czterokrotnie powiększona, dzięki czemu rocznie nowy terminal może obsłużyć ponad 4 mln pasażerów. Kolejną niezwykle ważną inwestycją była modernizacja pasa startowego i wdrożenie nowego systemu nawigacyjnego ILS CAT II (maj 2016).
System ten należy do najbardziej zaawansowanych na świecie i jest obecnie najlepszy w Polsce. Składa się on ze skomplikowanej infrastruktury nawigacyjnej, specjalistycznego oświetlenia, a także złożonych elementów sterowania i zabezpieczenia. Dzięki niemu samoloty mogą startować i lądować w jeszcze trudniejszych warunkach atmosferycznych, nawet przy bardzo ograniczonej widzialności.
Wszystkie te inwestycje w rozwój wrocławskiego lotniska spotkały się z uznaniem zarówno pasażerów, jak i licznych ekspertów. Lotnisko w latach 2012-2017 otrzymało szereg nagród, w tym:
Lotnisko odnotowuje systematyczny wzrost liczby pasażerów podróżujących z Wrocławia. Tendencja rosnąca świadczy o ciągłym modernizowaniu siatki połączeń, która obecnie oferuje niemal 70 kierunków. Z wrocławskiego lotniska korzystają zarówno przewoźnicy niskokosztowi (Ryanair, Wizz Air), sieciowi (PLL LOT, Lufthansa, SAS, Eurowings i od października SWISS).
W ciągu ostatnich 10 lat działania Portu Lotniczego Wrocław, ruch pasażerski zwiększył się niemal trzykrotnie. Zapotrzebowanie na miejsca parkingowe przy lotnisku sprawiło, że wprowadzono rezerwację miejsc online, na które obecnie obowiązuje zniżka 40% przy zapisach tym kanałem. Już w roku 2007 odnotowano pierwszy milion obsłużonych pasażerów. Przełomowym wydarzeniem było jednak przekroczenie granicy 2 milionów podróżnych siedem lat później.
Brakuje danych od czerwca 2017
W 2016 roku odnotowano kolejny rekord. Liczba pasażerów korzystających z wrocławskiego Portu Lotniczego wynosiła ponad 2,4 mln osób, czyli 4,3% więcej niż w ubiegłym roku. Największy ruch pasażerski przypada na okres letni, gdzie najintensywniejsze cztery miesiące (czerwiec-wrzesień), stanowią 40% całego ruchu rocznego.
We Wrocławiu od początku roku obsłużono ponad 2 miliony 200 tysięcy podróżnych (wstępne prognozy na cały 2017 rok mówiły o 2,4 mln pasażerów) - na co wpłynęła bogata siatka lotów. Tego lata stanowiło ją blisko 70 kierunków, w tym kilkanaście propozycji od tanich przewoźników na południe Europy, a także ponad 20 połączeń z oferty biur podróży.
Tylko w lipcu obsłużono prawie 315,5 tys. osób, zaś sam miesiąc - pod względem liczby odprawionych pasażerów, wzrostu ruchu pasażerskiego i wypełnień samolotów - okazał się najlepszy w tym roku.
Szczyt sezonu letniego owocuje wzrostem zainteresowania ciepłymi krajami południowej Europy. Podobnie jak w latach ubiegłych, wśród najchętniej wybieranych kierunków wakacyjnych z wylotem z Wrocławia znalazły się Hiszpania, Grecja i Włochy. Tam też oferta lotów jest najbardziej różnorodna, zarówno w kontekście tanich linii, jak i zorganizowanego wypoczynku. W przypadku oferty biur podróży w tym sezonie obserwowaliśmy większe niż w latach ubiegłych zainteresowanie kurortami w Bułgarii, a także powrót turystów do Turcji (wybór hoteli był duży, a ceny atrakcyjne).
W czołówce najpopularniejszych kierunków na południe Europy znajdują się:
ZESTAWIENIE tanich lotów na południe Europy pod wzgl. wypełnienia:
Średni roczny wynik (styczeń-wrzesień 2017)
NOWY SEZON
Wszystko wskazuje na to, że lotnisku uda się kontynuować wzrosty w kluczowych segmentach ruchu z uwagi na szeroką i różnorodną siatkę lotów. Zimowa siatka lotów ze stolicy Dolnego Śląska nigdy nie była bogatsza. W rozkładzie znalazło się 10 nowych połączeń. W tym aż osiem od linii Rynaiar - to rekompensuje skutki decyzji przewoźnika o zawieszeniu połączeń na trasie Wrocław-Warszawa. (W ofercie pozostaje 6 połączeń dziennie od linii PLL LOT).
Wśród nowości są też długo oczekiwane połączenia dla pasażerów biznesowych, zwłaszcza do Zurychu (nowa linia Swiss Airlines). Uruchomienie rejsów (planowane na 30.10) to ukoronowanie ponad 2-letnich starań o wprowadzenie tego połączenia. Ma ono strategiczne znaczenie dla gospodarczego rozwoju regionu, w którym już dziś działają szwajcarskie firmy, takie jak Credit Suisse czy UBS.
Siatkę sieciowych połączeń międzynarodowych (do największych hubów przesiadkowych) uzupełnią dodatkowe rejsy do Frankfurtu - 4 połączenia dziennie (od linii Lufthansa). Oprócz tego przewoźnik oferuje z Wrocławia 3 loty dziennie do Monachium.
Tej jesieni i zimy w pogoni za słońcem będzie można po raz pierwszy udać się na Sycylię, do Palermo (nowości od linii Rynaiar) i Maroka (Agadir od linii Wizz Air). Na zimę, po sezonie letnim, zostają z nami też Malaga, Lizbona i Tel Awiw (debiutują w zimowej siatce), Madryt, Teneryfa, Rzym i Mediolan (oferowane od kilku sezonów).
Z oferty biur podróży przez cały rok z Wrocławia dostępne są Wyspy Kanaryjskie (Lanzarote i Fuerteventura) oraz Egipt (Hurghada i Marsa Alam).
NOWE POŁĄCZENIA na jesień/zimę 2017/2018
W sprzedaży są już loty na Lato 2018. Wśród nowości znalazły się 4 połączenia od linii Wizz Air.
NOWOŚCI Lato 2O18
Źródło: http://airport.wroclaw.pl/
Brak komentarzy. |