Koncepcja kombinezonu motocyklowego jest zapewne znana każdemu szanującemu się motocykliście. Jednoczęściowe stroje ochronne pojawiają się również w wielu dyscyplinach sportowych i motorsportowych. Niezależnie od zastosowania, zawsze stosuje się te same kryteria przy wyborze odpowiedniego dla siebie kombinezonu. Należy pamiętać, że kombinezon czy też innego rodzaju odzież jest pierwszą linią obrony motocyklisty. Z tego względu, materiał z którego jest wykonany powinien być najlepszej możliwej jakości, ponadto powinien być wygodny i dopasowany do ciała kierowcy aby zapewnić maksimum komfortu podczas wielogodzinnej jazdy. Biorąc pod uwagę te kryteria należy dokładniej opisać jak zbudowany jest kombinezon i na co należy zwracać uwagę przy jego wyborze.
Na pierwszym miejscu zawsze stawiamy bezpieczeństwo. Każdy z producentów inaczej podchodzi do tego zagadnienia. Nie oznacza to oczywiście, że kwestia ochrony jest bagatelizowana, chodzi tu raczej o odmienne procesy technologiczne oraz stosowane technologie i rozwiązania. Niezależnie od producenta każdy z kombinezonów powinien posiadać zintegrowane protektory- po kolei barków, łokci, kręgosłupa, bioder oraz kolan. Przed zakupem należy upewnić się czy wspomniane protektory posiadają odpowiednie certyfikaty, niejednokrotnie zdarza się, że dany model kombinezonu posiada wyjmowane protektory jednak już od początku powinien być wyposażony w te wysokiej klasy, uchroni nas to przed kolejnymi kosztami. Spotkać można również kombinezony nie wyposażone w pełen zestaw protektorów, tak jest chociażby w przypadku niektórych modeli marki Dainese, które posiadają jedynie wolne kieszenie na ochraniacze. Jest to swego rodzaju ukłon w stronę klienta, pozwala to bowiem za nieznacznie niższą cenę zakupić kombinezon i dostosować go samemu gdyż nie każdy nawet najlepszy protektor będzie dla nas wygodny. Poza ochraniaczami wewnętrznymi, niektórzy producenci pokusili się o wzmocnienie swoich produktów zewnętrznym „sliderem”. Wspomniane wcześniej kombinezony Dainese, bez wyjątku stosują tytanowe płytki w kilku strategicznych miejscach odzieży. Mając za sobą kwestie ochraniaczy, przejdźmy do materiałów samego kombinezonu. W każdym wypadku, kombinezon motocyklowy wykonany jest ze skóry, która ma wytrzymać w razie ewentualnego wypadku na ulicy czy torze. Z tego względu nie dziwi fakt, że nie spotykamy kombinezonów tekstylnych, znacznie wygodniejszych i odporniejszych na warunki atmosferyczne niż skóra, jednak stanowiących wątpliwą ochronę przy szybkiej, sportowej jeździe. Rodzaj skóry czy jakość zależne są jednak od danego modelu czy marki. Najczęściej spotykane w produkcji są lakierowane skóry bydlęce, dosyć mocne i elastyczne, w niektórych miejscach kombinezonu, tych wymagających zwiększonej elastyczności stosuje się skóry cieńsze i delikatniejsze, nie wpływa to na kwestie ochrony gdyż są to jedynie niewielkie wstawki mające zwiększyć komfort użytkowania. W niektórych wypadkach stosuję się również wstawki tekstylne jednak jest to już mniej bezpieczne rozwiązanie. Przy łączeniu elementów materiału należy zwracać szczególną uwagę na rodzaj i trwałość szwów. Są one bowiem potencjalnym słabym punktem każdego kombinezonu. Gdy widzimy odstające lub prujące się nitki powinno to uruchomić w naszej głowie kontrolkę ostrzegawczą. Wieloletnie doświadczenie wiodących producentów pozwala im na wprowadzanie odpowiednich usprawnień w swoich produktach. Dainese kolekcjonuje w specjalnie przeznaczonym do tego magazynie, powypadkowe kombinezony zawodników motocyklowych mistrzostw świata. Pozwala im to na dokonanie oględzin kombinezonu uszkodzonego w sposób naturalny. Każda kolejna generacja produktu, eliminuje dzięki temu błędy swoich poprzedników. Przykładem może być przesunięcie wspomnianych szwów z miejsc narażonych na uszkodzenie w inne.
Niejako wspomnieliśmy już kwestię komfortu, a jest ona równie istotna dlatego opiszemy ją dokładniej. Co takiego pozwala nam czuć się wygodnie podczas jazdy? Chociażby wspomniane wcześniej wstawki elastyczne. Umiejscowienie ich nad protektorami kolan, łokci oraz w zgięciach, także nad biodrami, pozwala z łatwością poruszać się czy to na motocyklu czy też podczas postoju, niweluje to też efekt marszczenia się materiału co jest niesamowicie wręcz uciążliwe podczas jazdy motocyklem sportowym (pochylona pozycja i mocno zgięte kończyny). Często możemy spotkać kombinezony przystosowane do letnich temperatur. Są one gęsto perforowane na klatce piersiowej i ramionach, co w połączeniu z bielizną motocyklową pozwala nam się przyjemnie schłodzić podczas jazdy. Brzmi cudownie? Należy pamiętać, że kombinezon w takiej wersji nie daje nam już żadnej przyjemności i ochrony podczas deszczu. Coś za coś prawda? Na wygodę bardziej użytkowania niż samej jazdy, wpływa jeszcze jedna ważna rzecz. Jest to podstawowy podział kombinezonów na jednoczęściowe i dwuczęściowe. Przed zakupem należy zastanowić się co nam bardziej odpowiada ponieważ każdy ma swoje wady i zalety. Kombinezon jednoczęściowy będzie doskonałym wyborem dla każdego amatora sportu oraz zawodowego kierowcy sportowego. Daje on niezrównaną ochronę będąc pozbawionym łączenia w pasie za pomocą suwaka. Nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć czemu jest on słabym punktem. Miłośnicy szybkich motocykli, którym wystarcza jazda po drogach publicznych z pewnością będą bardziej zadowoleni z kombinezonu dwuczęściowego. Potencjalnie nie jest on tak bezpieczny jak jednoczęsciówka jednak na drodze nie osiągamy tak zawrotnych prędkości jak na torze. Jakie są więc jego zalety? Możliwość odpięcia kurtki i przejścia się dajmy na to do sklepu lub na kawę. Kombinezon jednoczęściowy nie daje nam takiej swobody. Musielibyśmy zdjąć go w całości i wozić ze sobą parę spodni.
Wiecie już niemal wszystko o swojej drugiej skórze, elementy o których nie wspomnieliśmy to kwestie poboczne lub charakterystyczne dla danego modelu czy marki. Gdybyśmy chcieli rozwodzić się nad nimi wszystkimi nie starczyłoby nam życia na napisanie takiej książki. Przy zakupie należy kierować się przede wszystkim tymi kryteriami oczywiście aby mówić w ogóle o drugiej skórze, kombinezon musi być do nas jak najlepiej dopasowany. Wiele firm oferuje szycie na miarę ale nie każdego stać na taką przyjemność. W takim wypadku warto przejść się do dobrego salonu, którego pracownicy mają pojęcie o sprzedawanych produktach, będziemy mieć wtedy pewność, że ze standardowych rozmiarów i modeli, posiadamy ten najodpowiedniejszy dla was.
Szeroki wybór kombinezonów znanych producentów znajdziecie na stronie sklepu MCS Online.
Brak komentarzy. |