Prywatna kontrola bezpieczeństwa na lotnisku w Warszawie
Na lotnisku im. Fryderyka Chopina na warszawskim Okęciu zachodzą duże zmiany. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, pasażerowie w trakcie kontroli bezpieczeństwa, będą sprawdzani nie przez pracowników Straży Granicznej, ale przez cywilów pracujących dla prywatnej agencji ochrony.
Jak poinformowały władze warszawskiego portu lotniczego, podpisano umowę z firmą ochroniarską Konsalnet. Umowa obejmuje świadczenie usług kontroli bezpieczeństwa pasażerów, załóg lotniczych i bagaży na warszawskim Lotnisku Chopina. Czynnościami związanymi z kontrolą zajmą się specjalnie wykwalifikowani pracownicy firmy. Tym samym Konsalnet staje się jedną z pierwszych w Polsce firm branży security, która przejmie zadania kontroli od Straży Ochrony Lotniska.
Kontrola bezpieczeństwa, jakiej dokonywać będą pracownicy Konsalnetu w warszawskim porcie lotniczym, polegać będzie przede wszystkim na sprawdzaniu i upewnianiu się, że do przewozu lotniczego nie zostaną dopuszczane przedmioty zabronione i niebezpieczne.
- Bardzo się cieszę, że naszej firmie powierzono kontrolę bezpieczeństwa w największym porcie lotniczym w Polsce. W nowym segmencie rynku ochrony, jakim jest segment ochrony lotnictwa cywilnego zdobyliśmy największy udział. Potwierdza to rolę Konsalnetu jako lidera branży security w Polsce - mówi Adam Pawłowicz - prezes Zarządu Konsalnet Holding SA.
- Kontrola bezpieczeństwa pasażerów i bagażu na lotnisku to bardzo odpowiedzialne zadanie. Od zaangażowania i umiejętności osób przeprowadzających taką kontrolę zależy bezpieczeństwo podróżnych i portu lotniczego, a także jego wizerunek. Cieszę się, że możemy przekazać je firmie o dobrej renomie na rynku, która daje gwarancję utrzymania wysokiego standardu w wykonywaniu tego zadania - mówi Michał Marzec, dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie.
Swoje zadania pracownicy firmy wykonywać będą w terminalach: A i GA (General Aviation), a także w salonach VIP, gdzie odprawiani są m.in. przedstawiciele najwyższych władz państwowych i delegacji zagranicznych. Do kontroli bezpieczeństwa, wykorzystywać będą urządzenia rentgenowskie, służące do prześwietlania bagaży i części garderoby, bramowe i ręczne wykrywacze metalu, jak również atomizery czyli urządzenia wykrywające śladowe ilości materiałów wybuchowych.
Pracownicy zatrudnieni do kontroli bezpieczeństwa w Porcie Lotniczym muszą spełnić wysokie wymagania i przejść cykl szkoleń. Każdy pracownik musi legitymować się licencją Pracownika Ochrony Fizycznej, otrzymywaną po pomyślnym przejściu egzaminów przed komisją Policji. Może wówczas rozpocząć szkolenie Operatora Kontroli Bezpieczeństwa, kończące się sprawdzeniem kwalifikacji przez Urząd Lotnictwa Cywilnego i wydaniem Certyfikatu Operatora Kontroli Bezpieczeństwa. Konsalnet posiada własny ośrodek szkoleniowy kadr ochrony lotnictwa cywilnego, który kształci przyszłych Operatorów Kontroli Bezpieczeństwa zgodnie z programem zatwierdzonym przez ULC.
Firma ma też bogate doświadczenie w kontroli bezpieczeństwa na lotniskach - głównie w zakresie kontroli bezpieczeństwa przesyłek, wykonywanej dla spedytorów (TNT, DHL, UPS, GTL-LOT oraz Do&Co - poprzednio LOT Catering). Konsalnet od lat zajmuje się też ochroną obiektów o znaczeniu strategicznym, takich jak lotniska i jednostki wojskowe, porty, sieci przesyłowe i lotniska General Aviation.
Fr, fot. lotnisko-chopina.pl / 2013-04-09
Komentarze: