Wszyscy lubią tanie linie lotnicze, bo niewielkim kosztem można się dostać w wiele różnych miejsc Europy i nie tylko. Lata się świetnie, ale tylko do czasu. Kiedy tylko lot zostaje odwołany, pojawiają się problemy i tanie linie nie są już tak fajne.
Informacja o odwołanym locie
Tradycyjni przewoźnicy zazwyczaj oprócz informacji mailowej wysyłają do pasażera również sms z informacją o odwołanym locie. Ma to sens, bo pasażer będący w podróży nie zawsze ma dostęp do internetu i niekoniecznie sprawdzi swoją skrzynkę pocztową zanim dotrze na lotnisko. Ryanair natomiast wysyła informację o skasowanym locie jedynie za pomocą e-maila. Czasem i ta wiadomość na niewiele się zdaje. Przewoźnik proponuje dwie możliwości: zmianę na inny lot na to samo lotnisko docelowe lub zwrot kosztów biletu. Jeśli pasażer chciałby zmienić dolecieć na inne lotnisko (bo np. do jego miasta kolejny samolot odleci za 3 dni), to może to zrobić za pomocą infolinii w godzinach jej pracy, czyli od poniedziałku do piątku od 9:00 do 18:00 lub w kasach na lotnisku. Siłą rzeczy wieczorami i w weekendy pozostaje tylko opcja „na lotnisku”. Gdy o odwołanym locie dowiadujemy się dopiero na lotnisku lub nie mieliśmy możliwości przebukowania lotu wcześniej telefonicznie i internetowo, należy udać się do kasy. Pracownik lotniska znajdzie pasujący nam lot przewoźnika i zrobi nową rezerwację.
Zgodnie z rozporządzeniem unijnym o prawach pasażera (do znalezienia pod sygnaturą EU261/2004-14.2) w przypadku odwołania lotu lub opóźnienia dłuższego niż 2 godziny, linia lotnicza ma obowiązek zapewnić pasażerowi wyżywienie, napoje oraz zakwaterowanie i transport do i z miejsca noclegu, jeśli wylot nastąpi w kolejnych dniach. Tyle w teorii. W praktyce może się zdarzyć tak, że w kasie lotniska nie ma żadnych voucherów na posiłki, a przewoźnik nie ma swojego przedstawicielstwa. Zazwyczaj pasażerowie odpuszczają w tym momencie i pokrywają dodatkowe koszty z własnej kieszeni, bo nie bardzo wiedzą, jak wyegzekwować te wydatki. Nic dziwnego, skoro informacje o tym na stronie internetowej Ryanaira są zdawkowe, a obsługa lotniska nie zawsze podpowie, co należy zrobić.
Wniosek o zwrot kosztów
W rzeczywistości procedura zwrotu poniesionych wydatków wcale nie jest skomplikowana. Należy zebrać wszystkie paragony, opisać sytuację i wysłać je do Ryanaira, niestety pocztą tradycyjną. Trzeba jednak pamiętać, że nie za wszystko przewoźnik zwróci pieniądze. Przykładowo, jeśli do obiadu zamiast wody lub kawy weźmiemy piwo, zostanie ono odliczone od zwrotu, ponieważ alkohol nie jest uznawany przez linię lotniczą za wydatek konieczny. Nawet wtedy, gdy zastępuje napój bezalkoholowy do posiłku. Oprócz wyżywienia można się ubiegać o zwrot dodatkowych kosztów transportu w sytuacji, w której lecimy do innego miasta niż mieliśmy na początku. Dojazd pociągiem lub autobusem do miasta z pierwotnej rezerwacji jest jak najbardziej uzasadnionym wydatkiem.
Wniosek uznany, co ze zwrotem?
Pozytywne rozpatrzenie wniosku przez pracowników Ryanaira nie jest jeszcze równoznaczne z otrzymaniem wydanych pieniędzy i szczęśliwym finałem koszmaru z odwołanym lotem w tle. W dobie szybkich płatności internetowych, tani przewoźnik oddaje pieniądze w postaci papierowego czeku, który przysyła pocztą tradycyjną. Nie dość, że znacznie wydłuża to czas oczekiwania na zwrot poniesionych kosztów, to jeszcze obniża kwotę zwrotu. Dlaczego? Ponieważ polskie banki bardzo niechętnie realizują czeki zagraniczne, a jeśli już się na to zgodzą (mają taki obowiązek względem swoich klientów, choć wiele placówek utrzymuje, że wycofało ze swojej oferty realizację czeków) pobierają wysokie opłaty manipulacyjne, nawet do kilkudziesięciu złotych.
Warto czy nie warto?
Pojawia się zatem pytanie, czy gra warta jest świeczki, skoro cała procedura zwrotu trwa miesiąc lub dwa i generuje kolejne koszty w postaci opłaty pocztowej i bankowej? To tak naprawdę zależy od tego, ile pieniędzy pochłoną dodatkowe wydatki związane z odwołanym lotem. Jeśli będzie to równowartość 10 czy 15 euro, to realizacja takiego czeku nie będzie się opłacała, bo koszt jego realizacji może przewyższyć jego wartość. Przy wyższych kwotach warto rozważyć napisanie wniosku, ponieważ pomimo dodatkowych opłat, przynajmniej część z wydanych pieniędzy wróci do pasażera.
Poniżej publikujemy krótki poradnik, co zrobić „krok po kroku”, kiedy lot Ryanaira został anulowany.
Brak komentarzy. |