Przyjeżdżamy na lotnisko, wchodzimy na terminal i docieramy do tablicy wyświetlającej informacje o lotach. Przy naszym locie zamiast numeru stanowisk do odprawy na czerwono pojawia się napis „delayed”, bądź co gorsza, „cancelled”. Pośpiech, zamieszanie, dezinformacja często powodują, że w takiej sytuacji zapominamy o najważniejszym - przysługujących nam jako pasażerach prawach. Co zrobić gdy nasz lot się opóźnia bądź zostaje odwołany? Czy linia ma prawo nie wpuścić nas na pokład, mimo, że przecież wykupiliśmy bilet na lot? Kiedy możemy żądać od przewoźnika odszkodowania i jakiej kwoty możemy się domagać? Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące praw każdego pasażera.
Opóźniony lub odwołany lot - jakie odszkodowanie?
W przypadku opóźnienia lotu przysługuje nam tzw. prawo do opieki. Przewoźnik ma obowiązek zapewnić nam posiłki i napoje w czasie oczekiwania na przelot. Możemy także wykonać dwa telefony, wysłać dwa e-maile bądź faxy na koszt przewoźnika. Takie prawa przysługują pasażerom, gdy ich lot opóźni się:
Jeśli lot opóźniony jest o ponad 5 godzin lub zostaje odwołany, wówczas możemy domagać się zwrotu kosztu biletów bądź zdecydować się na zmianę lotu - jego godziny bądź dnia (w ramach wolnych miejsc na inne loty i w tej samej taryfie co lot opóźniony/odwołany). Gdy nasz lot zostanie przesunięty na dzień następny, przewoźnik musi zapewnić pasażerom bezpłatny nocleg w hotelu i transport do hotelu. Jeśli jednak zdecydujemy się na zmianę lotu, a do miejsca docelowego przybędziemy co najmniej 3 godziny po planowanym czasie przylotu, możemy żądać od przewoźnika odszkodowania w wysokości od 250 euro do 600 euro. Odszkodowanie przysługuje nam również w sytuacji, gdy zaoferowany nam nowy lot w dużym stopniu różni się od lotu pierwotnego.
W zależności od długości trasy stawki odszkodowań kształtują się następująco:
Należy jednak pamiętać, iż przewoźnik może odstąpić od wypłaty odszkodowania za opóźniony bądź odwołany lot w przypadku, gdy zmiany te zaszły wskutek nadzwyczajnych okoliczności jak trudne warunki pogodowe, siła wyższa (np. wybuch wulkanu) czy też strajk. Podane powyżej stawki są uregulowane przepisami prawa unijnego i obowiązują na lotach z i do UE oraz na lotach przewoźników pochodzących z krajów unijnych. W przypadku podróży liniami spoza UE należy sprawdzić przepisy danej linii - w ramach rekompensaty można np. zmienić taryfę biletu czy otrzymać darmowy bilet w jedną stronę.
Odszkodowanie za nieodbyty bądź zmieniony lot nie przysługuje nam także, jeśli zostaliśmy powiadomieni przez przewoźnika z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem o odwołaniu lotu. To samo dotyczy lotów, o których odwołaniu przewoźnik poinformował nas na 7 dni przed wylotem i zaoferował nam połączenie rozpoczynające się od 2 godzin wcześniej do 4 godzin później.
Overbooking linii lotniczych
Według statystyk prowadzonych przez linie lotnicze na każdym locie nie stawia się kilka procent pasażerów. Aby zabezpieczyć się przed stratami z powodu nieobecności pasażerów przewoźnicy często stosują tzw. overbooking - sprzedają więcej biletów niż faktyczna liczba miejsc w samolocie. Może się więc zdarzyć, że przy odprawie na lotnisku zostaniemy poinformowani, iż nie ma już dla nas miejsca w samolocie. Co zrobić w takiej sytuacji? Przede wszystkim możemy zażądać od przewoźnika zmiany biletu na lot o innej godzinie bądź w innym dniu. Należy nam się również odszkodowanie (stawki zależne od długości trasy lotu, jak wyżej). Jednocześnie w przypadku oczekiwania na kolejny lot przewoźnik powinien zapewnić nam bezpłatne posiłki oraz napoje, a w przypadku długiego czasu oczekiwania - bezpłatny nocleg w hotelu.
Jak jednak uchronić się przed overbookingiem? Jest kilka sposobów. Przede wszystkim najlepiej odprawić się na lot jeszcze przed przyjazdem na lotnisko, za pomocą odprawy online dostępnej na stronie przewoźników bądź przy pomocy aplikacji na telefon/tablet. Jeśli jednak chcemy odprawić się tradycyjnie, warto przybyć na lotnisko odpowiednio wcześnie i być jednym z pierwszych w kolejce do odprawy. Zazwyczaj osoby, które padają ofiarą overbookingu pojawiają się na odprawie jako ostatnie, kiedy miejsca w samolocie są już zapełnione. Uprzywilejowani są również członkowie wszelkich programów lojalnościowych prowadzonych przez przewoźników.
Gdy w czasie naszych podróży lotniczych przydarzy nam się opóźnienie, odwołanie lotu, overbooking czy inne problemy związane z lotem czy przewoźnikiem, z wszelkimi wątpliwościami odnośnie naszych praw możemy zgłaszać się do działającej w Polsce Komisji Ochrony Praw Pasażerów.
Brak komentarzy. |