Metro w Budapeszcie jest najstarszą czynną koleją podziemną w Europie. Składa się z trzech linii, z których wszystkie przecinają się w jednym punkcie, na stacji Deak Ferenc ter.
Paryż, Londyn, Berlin, New York, Budapeszt - w tych metropoliach, kolej podziemna funkcjonuje od wielu wielu lat, usprawniając mieszkańcom dojazd do pracy, rozluźniając korki, oszczędzając czas. I choć budowa metra to droga inwestycja dla miasta, to jednak w dłuższej perspektywie czasu przynosi ona same korzyści.
Budapeszteńskie metro zostało otwarte w 1896 roku, zatem jest to najstarsza kolej podziemna na kontynencie europejskim. Długość szlaków wynosi 31,7 km, zaś ilość stacji - 40. Składy pociągowe złożone są z głośnych, piszczących i dość mocno zużytych wagonów, dawnej produkcji radzieckiej, co i tak nie zmienia faktu, że metro jest najszybszym środkiem transportu. Bieg poszczególnych linii zaplanowano w taki sposób, by łączyły ze sobą wszystkie newralgiczne punkty miasta. Metro kursuje od godziny 4:30 do około 23.30.
W metrze obowiązują zwykłe bilety, takie, jak w autobusach. Kasować trzeba je tuż po wejściu na stację metra, a kasowniki umieszczone są przed schodami ruchomymi, czyli tak, jak właściwie wszędzie, trzeba z nich skorzystać zanim zjedziemy na perony.
Kontrole w metrze zdarzają się bardzo często, a kontrolerzy albo chodzą po wagonach podczas jazdy i proszą o okazanie biletu, albo sprawdzają pasażerów wyjeżdżających na powierzchnię, gdy nie mają oni szans na ucieczkę. W czasie podróży nazwy poszczególny stacji zapowiada lektor.
Obecnie w Budapeszcie funkcjonują trzy linie metra. Pierwsza, żółta, zwana również kolejką milenijną lub podziemną, została uruchomiona z okazji tysiąclecia istnienia Węgier. Ta linia różni się od pozostałych wymiarami tuneli i rodzajem wagonów. Druga, czerwona, łączy wschód i zachód miasta, trzecia natomiast, niebieska ma długość około 18 km. Obecnie budowana jest czwarta linia budapeszteńskiego metra - linia zielona.
Bilety obowiązują w metrze, tramwaju, autobusie, trolejbusie, kolejkach, kursujących w granicach miasta. Istnieje zatem bilet zwykły (ważny na jeden przejazd bez przesiadki), dzienny (sprzedawca skreśla na nim datę), tygodniowy oraz bloczek 10-ciu lub 20-stu jednorazowych biletów.
Odwiedzając Budapeszt nie wolno nam w żadnym wypadku odmówić sobie przyjemności podróży kolejką milenijną. Podróż nią jest tak niezwykła, ponieważ zachowano oryginalny wystrój wnętrz stacji, a wagony stanowią replikę składów z początku XX wieku. Zatem w drogę!
Brak komentarzy. |