Metro w Delhi, transport i poruszanie się w praktyce. Stolicę Indii, Nowe Delhi, zamieszkuje około 12 milionów ludzi, a całą aglomerację prawdopodobnie około 20 milionów. Delhi jest drugim co do wielkości miastem Indii, zachwyca ilością dźwięków, kolorów, zapachów oraz nieprzebranym tłumem ludzi przemieszczających się codziennie po ulicach.
Dla osoby przybywającej do stolicy Indii po raz pierwszy to rzecz naprawdę niewiarygodna. Komunikacja miejska obejmuje autobusy (ponad 300 linii), autobusy turystyczne, riksze i nowoczesne metro, które znacznie ułatwia poruszanie się.
Metro w Delhi posiada obecnie 7 linii, ponad 180 km długości, 142 stacje i obsługuje około 1,5 mln pasażerów dziennie. Propozycje jego budowy pojawiły się w 1984 roku. Po przeprowadzeniu odpowiednich badań i stworzeniu projektów prace ruszyły w 1998 roku. Pierwszą, czerwoną, linię otwarto w 2002 roku. Ilość chętnych na przejażdżkę w dniu otwarcia czterokrotnie przekroczyła pojemność metra.
Metro w Delhi jest bardzo nowoczesne i szybkie. Działa w godzinach od 6 do 23, w godzinach szczytu pociągi kursują co około 2,5 minuty, potem co 3-10 minut. Przed każdym wejściem na stację prześwietlany jest bagaż, pasażerowie kontrolowani są także wykrywaczami metalu, co często stwarza konieczność czekania w kolejkach. Ciekawostką jest wagon tylko dla kobiet, znajdujący się zwykle z przodu składu. Wewnątrz wagonów, nad drzwiami powieszone są mapki, przez głośniki podawana jest nazwa następnej stacji. Stacje, wyjścia i przejścia są dobrze oznakowane, nie ma problemu z orientacją i poruszaniem się.
Bilety i ceny
Bilety kupuje się w kasach, żeton lub kartę trzeba zbliżyć do czytnika. Wychodząc żeton należy wrzucić do bramki. Stacje są wyposażone w windy dla osób niepełnosprawnych.
Metro w Delhi jest szybkim, pewnym i bezpiecznym środkiem transportu. Przecina miasto zatrzymując się w najważniejszych punktach. Podróżując metrem nie narazimy się również na zapłacenie zbyt wysokiej ceny za krótką podróż - właściciele riksz nieraz próbują wyciągnąć od turystów więcej pieniędzy niż się to normalnie należy. Wadą delhijskiego metra jest tłok i ciasnota, gdyż większość mieszkańców woli je od zakorkowanych ulic.
Ciekawostką jest muzeum metra, znajdujące się na stacji Patel Howk. Można w nim obejrzeć zdjęcia, plany metra i zapoznać się bliżej z historią jego budowy.
Brak komentarzy. |