Metro w Moskwie, ceny biletów, informacje praktyczne. Stolica Rosji - Moskwa słynie z gigantycznych korków. Narzekają na nie wszyscy, nikt jeszcze jednak nie wymyślił skutecznego sposobu na ich rozładowanie. W tej sytuacji zarówno dla mieszkańców, jak i dla turystów jedynym dobrym rozwiązaniem pozostaje metro.
Z moskiewskiego metra warto skorzystać nie tylko ze względów praktycznych - większość stacji to unikalne zabytki architektury socrealistycznej.
Pierwsze projekty budowy metra powstały już w 1901 roku. Zakładały one, że główny dworzec będzie zlokalizowany na Placu Czerwonym, ale ze względu na znajdujące się tam zabytki odrzucono ten pomysł. Plany przerwał wybuch I Wojny Światowej. Powrócono do nich w 1931 roku. Metro w Moskwie miało spełniać nie tylko rolę praktyczną, ale także propagandową, czyli pokazywać potęgę gospodarczą i polityczną Związku Radzieckiego. Nadzorujący budowę Łazar Kaganowicz miał powiedzieć: „Sukces metra to sukces socjalizmu”. Metro wykonano z niezwykłym rozmachem: kamień dostarczano z Uralu, Turkmenii, Kaukazu, Dalekiego Wschodu, zgromadzono różnokolorowe marmury: szaro-błękitny, szaro-czarny, czerwony z Gruzji, różowy, żółty, żółto różowy z Krymu. Stacje ozdobiono popiersiami Lenina, płaskorzeźbami, pomnikami i mozaikami przedstawiającymi wodzów rewolucji. Miały zachwycać, oszałamiać, wzbudzać poczucie dumy i respekt. Najbardziej monumentalne są stacje na linii Kolcewaja.
Ocena ich urody zależy oczywiście od gustu, ale jedno jest pewne: do moskiewskiego metra warto wybrać, aby zobaczyć jego niezwykłą architekturę.
Pierwszą linię metra otwarto w 1935 roku. Ciekawostką jest fakt, że pierwsze linie miały także pełnić funkcję schronów na wypadek agresji niemieckiej. Mówi się również o istnieniu tak zwanego Metra 2, czyli trzech dodatkowych linii dla najważniejszych osób, łączących budynki rządowe.
Rozmiary metra w Moskwie są naprawdę imponujące: 292 km torów podziemnych i naziemnych, 12 linii, ponad 170 stacji, około 9 milionów pasażerów dziennie. Pociągi kursują od 6 rano do 1 w nocy z dużą częstotliwością, w godzinach szczytu (7-9 i 16-19) nawet co około minutę. Na stacjach znajdują się znaki kierujące do wyjść i przejść, mapy, nazwy stacji, informacje o możliwości przesiadek i liniach krzyżujących się. W każdym wagonie znajduje się też schemat wszystkich linii. Niestety wszystkie napisy są tylko w cyrylicy - osoby nieznające rosyjskiego mają często poważny problem z orientacją. Trzeba również pamiętać, że nazwy stacji powtarzają się na różnych liniach, dlatego lepiej posługiwać się nazwą stacji i kolorem linii.
Bilety, ceny biletów
Bilet jednoprzejazdowy jest ważny od momentu wejścia do momentu wyjścia z metra, w tym czasie można przesiadać się nieograniczoną ilość razy.
Dostępne są bilety od 1 do 60 przejazdów w cenie od 28 do 1245 rubli. Bilety „okresowe” można wykupić na miesiąc, trzy miesiące lub rok.
Kasując bilet na bramkach należy najpierw wsunąć bilet, potem zaczekać aż zapali się zielone światło, zabrać bilet i przejść. Jeżeli zapomnimy o wyjęciu biletu przypomną nam o tym drzwiczki uderzając boleśnie w okolicy kolan.
Wadą moskiewskiego metra jest tłok, zaduch i hałas, jednak jak do tej pory pozostaje ono najszybszym i najskuteczniejszym sposobem poruszania się po stolicy Rosji.
Brak komentarzy. |