Jedzie pociąg z daleka, na nikogo nie czeka... Nieprawda, pociąg osobowy musi zabrać pasażerów - chyba, że ktoś spóźni się na dworzec. Pociągi podmiejskie od dawna korzystają z trakcji elektrycznej, a w dalekobieżnych składy wagonów ciągną lokomotywy z silnikiem Diesla, ale ja pamiętam jeszcze z dzieciństwa lokomotywy parowe.
Dziś parowozy odeszły już do historii, ale czy tak do końca?
Miasto Wolsztyn leży nad rzeką Dojcą, 72 km na południowy zachód od Poznania. To właśnie tutaj znajduje się parowozownia - prawdziwa, czynna od 1907 roku parowozownia, z której do dziś dnia wyjeżdżają parowozy na trasy do Poznania i Leszna i ciągną za sobą prawdziwe, choć także często zabytkowe wagony. I właśnie na tym polega jej wyjątkowość: ta parowozownia to nie jest muzeum ani skansen, choć można tu wejść i zwiedzać, ale można także obserwować normalna pracę. W Wolsztynie można zobaczyć warsztaty, maszyny i urządzenia oraz całe zaplecze techniczne do naprawy i utrzymania parowozów. Możemy tu obejrzeć dwanaście dwu- i trzyosiowych wagonów osobowych wyprodukowanych w latach 1909 - 1930, niemieckie parowozy towarowe różnych typów, czy najcięższy parowóz wybudowany w 1957 roku dla PKP w zakładach Cegielskiego. Najciekawszym z czynnych parowozów jest „Piękna Helena” - parowóż PM36-2 z 1937 roku z Polskiej Fabryki Lokomotyw w Chrzanowie, który rozwija szybkość do 130 km/h. Ponadto możemy tu zwiedzić: 8-stanowiskową zabytkową halę postojową z zapleczem warsztatowym i obrotnicą z 1912 roku, wieżę wodną z roku 1907, zasiek węglowy z działającymi dźwigami do nawęglania i żuraw wodny, a także muzeum - historia węzła i parowozowni Wolsztyn.
Z Wolsztyna wychodzi kilka linii kolejowych w 5 różnych kierunkach. Są to trasy do Zbąszynka, Leszna i Poznania oraz linie z ruchem zawieszonych do Konotopu (Nowej Soli) i Kargowej (Sulechowa). Wszystkie z nich przedstawiają wartość historyczną. Można tam podziwiać dawną pruską architekturę małych dworców zachowanych w stanie oryginalnym od 100 lat. Także pozostałe obiekty jak: mosty, wiadukty, semafory, nastawnie to wiekowe kilkudziesięcioletnie urządzenia.
Jak dojechać do Wolsztyna? Ano, drogą krajową nr 32 przez Zieloną Górę lub Poznań, albo koleją z Leszna, Poznania czy Zbąszynka - przy okazji przejedziemy się zabytkowym pociągiem!
Zwiedzać parowozownię można codziennie w godzinach 8.00 - 15.00. Od poniedziałku do piątku w tych samych godzinach jest czynna izba muzealna. Jeśli wykupimy bilet wstępu, będziemy mogli także robić zdjęcia obiektów na terenie parowozowni.
A oto cennik usług dostępnych w parowozowni: | |
nazwa | cena |
Bilet wstępu (zwiedzanie obiektów Skansenu) | 2,00 zł |
Fotografowanie i filmowanie kamerą amatorską za 1 dzień | 10,00 zł |
Opłata za oprowadzenie zorganizowanych grup z przewodnikiem | 20,00 zł |
Przejazd w kabinie maszynisty parowozu | 150,00 zł |
Nocleg w Parowozowni (jedna osoba na dobę) | 35,00 zł |
Tak więc wycieczka do Wolsztyna jest atrakcją zarówno dla młodzieży i dzieci, które może pierwszy raz w życiu jadą pociągiem - i to jeszcze jakim pociągiem - a nie autokarem czy samochodem jak i dla starszych, którzy takie właśnie pociągi pamiętają z młodości. Oprócz przeżycia związanego z samą jazdą, podróżując pociągiem możemy podziwiać piękne widoki z jego okien.
Brak komentarzy. |