Co zrobić, gdy linia lotnicza zgubiła bagaż? Ile razy zdarzyło Wam się, że po wylądowaniu na lotnisku zastanawialiście się, czy Wasz bagaż także dotarł na miejsce? Ile razy odczuwaliście ulgę kiedy nagle pojawił się na taśmie jako jeden z ostatnich? A co zrobić jeśli w ogóle się nie pojawi?
Dzień w dzień na lotniskach na całym świecie nadaje się miliony sztuk bagażu. Dzień w dzień setki z nich nie docierają na miejsce przeznaczenia. Liniom lotniczym bardzo często zdarza się „zgubić” bagaż. Powodów takich sytuacji może być wiele: problemy techniczne systemu obsługi bagażowej, oderwanie się zawieszki od bagażu, zmiana lotów lub trasy przelotu, itp. W najlepszym wypadku nasz bagaż może zostać opóźniony.
Co należy zrobić w sytuacji gdy nasz bagaż nie dotrze z nami na miejsce? Przede wszystkim należy zgłosić się do przedstawiciela linii lotniczej, która operowała nasz lot. Na wielu lotniskach istnieje biuro rzeczy zagubionych i to tam najlepiej rozpocząć poszukiwania. W Warszawie np. znajdują się tego typu biura operowane przez serwis lotniska (WAS) oraz LOT. Oba biura obsługują pasażerów podróżujących z wieloma przewoźnikami.
Jeśli nasze poszukiwania zawiodą i okaże się, że bagażu na lotnisku przylotu nie znaleziono, należy niezwłocznie udać się do biura danej linii lotniczej. W większości wypadków przedstawicielstwa owych linii znajdują się także na lotnisku. Linia lotnicza ma obowiązek wystawić nam tzw. protokół szkody. Protokół taki opatrzony jest w numer referencyjny. Dokument należy zachować, gdyż na jego podstawie możemy się następnie ubiegać odszkodowania od linii lotniczej.
Po zgłoszeniu u przedstawiciela linii zaginięcia bagażu, przewoźnik powinien rozpocząć jego poszukiwanie przy pomocy światowego systemu poszukiwania i identyfikacji bagaży. W czasie tego procesu powinniśmy mieć możliwość sprawdzenia postępu w naszej sprawie. W tym celu linie lotnicze podają specjalne numery telefonów. Niektóre linie prowadzą także odpowiedni serwis na swoich stronach internetowych gdzie przy użyciu numeru referencyjnego można sprawdzić na jakim etapie trwają poszukiwania naszego bagażu.
Większość bagaży znajduje się w przeciągu 24 godzin od momentu zgłoszenia zagubienia. Jeśli czas ten przekroczy kilka dni, linia lotnicza może zapytać o szczegóły dotyczące zawartości bagażu, aby rozpocząć kolejną, bardziej szczegółową procedurę poszukiwawczą.
Linie lotnicze ponoszą całkowitą odpowiedzialność za bagaż, który jest nadawany przy odprawie do luku bagażowego. Reguluje to Konwencja Montrealska mówiąc, ze „przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe na skutek zniszczenia, zaginięcia lub uszkodzenia towaru, który został mu powierzony”. Wyjątek od tej reguły stanowi kradzież z bagażu jedynie rzeczy wartościowych. Linie lotnicze zastrzegają sobie brak odpowiedzialności w takiej sytuacji.
Oprócz odpowiedzialności, jaka spoczywa na liniach lotniczych, aby nasz bagaż dotarł w swoje miejsce przeznaczenia, my sami możemy także zadbać o to, żeby dodatkowo zabezpieczyć się na wypadek jego zaginięcia. Zarówno przewoźnicy, jak i prywatne firmy ubezpieczeniowe oferują szeroki zakres ubezpieczenia bagażu. Czasem może się okazać, że wydanie kilku dodatkowych złotych może nas uchronić przed niepotrzebnym stresem, itp.
Pomijając już sam proces poszukiwania bagażu musimy pamiętać, że jako pasażerowie mamy swoje prawa. W wypadku zarówno zagubionego jak i opóźnionego bagażu możemy ubiegać się o odszkodowanie. W pierwszej kolejności z roszczeniem należy zwrócić się do biura danej linii lotniczej. Musimy pamiętać, że w takim wypadku szkoda musiała być uprzednio zgłoszona niezwłocznie na lotnisku.
Obowiązują także różne przepisy dotyczące terminów zgłaszania roszczeń. Najlepiej zaczerpnąć informacji bezpośrednio u przewoźnika. Możemy się ubiegać o odszkodowanie związane z całkowitą utratą bagażu, a także za zakupy zastępcze w przypadku opóźnienia bagażu. W ramach rekompensaty za zagubiony bagaż pasażer może otrzymać do ok. 1200 Euro.
W przypadku jeśli nie jesteśmy zadowoleni z rozwiązania naszej sprawy przez linie lotnicze istnieje jeszcze możliwość reklamacji usług przewoźnika bezpośrednio w jego centrali, a także do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Niewątpliwie pocieszający jest fakt, że gubienie bagażu przez linie lotnicze nie jest nagminne i że większość z tych zagubionych odnajduje się w bardzo szybkim czasie. Niestety, sytuacjom takim towarzyszy niepotrzebny stres, walka z biurokracją i w wielu przypadkach dodatkowe koszta. Pozostaje jednak nadzieja, że i tym razem odnajdziemy nasz bagaż na lotnisku.
Agatape | Można skorzystać z usług firm które specjalizują się w odszkodowaniach lotniczych (np http://www.skylegal.pl/ |