Powyżej naszego wzroku na estakadach, po powierzchni ziemi i tam gdzie nie widać, pod naszymi stopami. Świetnie zorganizowana, mocno rozbudowana, wyjeżdżająca również poza strefę miejską. Taka jest berlińska komunikacja.
Miasto podzielone jest na trzy strefy - A, B, C.
A - strefa śródmiejska;
B - część miasta aż do Berliner Ring czyli do obwodnicy miasta, w tym dojazd do lotniska Tegel;
C - obszar Wielkiego Berlina, tzn. miasto z terenami przyległymi do 15 kilometrów, w tym lotnisko Schönefeld i miasto Poczdam.
Dostępne mamy bilety jednorazowe, dobowe, weekendowe czy długoterminowe.
Z myślą o turystach stworzono Berlin Welcome Card czy też Berlin City Tour Card, w wersjach 2, 3 i 5-dniowej, które uprawniają do zniżek przy zakupie wejściówek do atrakcji turystycznych, czy też pozwalają otrzymać rabat w wielu sklepach i restauracjach. Przy zakupie w automacie dostajemy sam bilet. Jeśli nabędziemy go w punkcie z prasą, otrzymamy również książeczkę - mini przewodnik, który opowie nam o zniżkach czy też ciekawych miejscach w Berlinie, które są warte obejrzenia.
Czyli metro. Berlińskie ma 10 linii, które w większości znajdują się pod ziemią. W godzinach szczytu na pociąg czekamy od 2 do 5 minut, a poza szczytem od 7 do 15 minut. Od 2003 roku metro kursuje również w weekendowe noce. W tygodniu od 4 rano do 0:30.
Punktualność podziemnej kolejki wynosi 96,5%.
Jeżeli planujemy jechać metrem, a nasz bilet jest jeszcze nieskasowany, pamiętajcie o tym przed wsiadaniem do pociągu metra. W wagonach i nie ma kasowników.
Jest to szybka kolej miejska (Stadt-Schnell-Bahn), która jeździ szybciej od metra ze względu na większe odległości między stacjami. Co 7 do 10 minut złapiemy ją w godzinach szczytu, a co 10 do 20 poza nimi. Do dyspozycji mamy 15 linii, które wyjeżdżają również poza miasto.
Kolejka S-Bahn w połączeniu z metrem stanowią podstawę berlińskiej komunikacji miejskiej.
Nie można zapomnieć również o:
A po naszemu tramwaje. Jest to środek transportu, który znajdziemy w dawnym Berlinie Wschodnim i dzielnicy Mitte.
Do tej pory w mieście istnieją tylko 22 linie. Powstają nowe trasy, ale długością daleko im do metra czy kolejki miejskiej.
Pamiętajcie, że tramwajem po Berlinie poruszamy się od około 5-6 rano do północy (linie zwykłe), natomiast trasy dojeżdżające do kolejki czy metra obsługiwane są całą dobę. Częstotliwość jazdy - co około 20 minut.
Tych w Berlinie jest mnóstwo. Możemy sklasyfikować je w cztery kategorie:
Pisząc o poruszaniu się autobusami po Berlinie, warto zauważyć, że także autobusem, a dokładniej autokarem, możemy w bardzo prosty sposób dostać się do Berlina. Wystarczy znaleźć bilety autokarowe Warszawa - Berlin, które są ogólnodostępne w bardzo atrakcyjnych cenach. To pozwoli nam dotrzeć do Berlina nawet taniej niż pociągiem czy własnym samochodem.
Pamiętajcie też o autobusach turystycznych o numerze 100 i 200. Obwiozą Was po najciekawszych miejscach w mieście, na tym samym bilecie na przejazd.
Oprócz „setki” i „dwusetki” dostępne są również autobusy typu „hop-on/hop-off”, które odnajdziemy w większości atrakcyjnych turystycznie miast. Z audio przewodnikiem dostępnym na pokładzie. Bywa, że i język polski znajdziemy. Uwaga - dodatkowo płatne! Ceny od 15 EUR za osobę dorosłą.
W Berlinie możemy pojeździć łącznie ponad 190 liniami autobusowymi miejskimi.
Musicie uwierzyć na słowo, że komunikacja miejska w Berlinie jest świetnie zorganizowana. Albo nie. Nie wierzcie, a pojedźcie sami i sprawdźcie to!
Brak komentarzy. |