Pierwszy raz na lotnisku? Nie wiesz gdzie zostawić samochód? Jakie potrzebujesz dokumenty? Jakie masz prawa oraz na czym polega odprawa? Oto kilka ważnych informacji dla osób które odbędą swoją pierwsza podróż lotniczą.
Gdzie zostawić samochód na lotnisku?
Samochód można zazwyczaj zostawić w specjalnie do tego przygotowanych strefach parkingowych. Każde lotnisko ma parking strzeżony na którym na ile chcemy tydzień, dwa czy miesiąc możemy bez obaw pozostawić nasze auto. Należy jednak pamiętać, że koszty jakie są związane z parkowaniem samochodu na lotnisku nie są najniższe. Zalecane jest pozostawienie samochodu pod domem a wybranie się na lotnisko komunikacją miejską, taksówką bądź z zaprzyjaźnioną osobą.
Więc jakim środkiem transportu najlepiej dojechać na lotnisko?
Zazwyczaj każde lotnisko współpracuje z komunikacją miejską bądź z prywatnymi firmami przewożącymi osoby z centrów miast. Warto jest na etapie planowania podróży zastanowić się nad wyborem środka lokomocji. Lotniska często oddalone są od centrów miast o nawet kilkadziesiąt kilometrów, dlatego też trzeba uwzględnić koszt przejazdu, który jest najwyższy w przypadku podróży taksówką. Każde lotnisko oferuje nam busy czy pociągi do centrum miast warto się nad tym zastanowić by nie marnować pieniędzy na coraz droższe taksówki.
Paszport
Paszport jest dokumentem urzędowym uprawniającym do przekroczenia granicy i pobytu za granicą. Dokument poświadcza zarazem Twoją tożsamość, jak i fakt, że jesteś obywatelem polskim. Jeśli wybierasz się do krajów Unii Europejskiej, od dnia 1.05.2004 r. takim dokumentem jest również dowód osobisty, zarówno starego, jak i nowego wzoru. W trakcie planowania podróży należy upewnić się, czy dokument jest ważny (paszport ważny jest 10 lat od daty jego wydania), a także czy jest w wystarczająco dobrym stanie, pozwalającym na stwierdzenie tożsamości. Jeżeli okaże się, że paszport lub dowód osobisty jest podniszczony lub nieaktualny, trzeba jak najszybciej złożyć wniosek o wymianę dokumentu na nowy! Biorąc pod uwagę fakt, że procedura wydawania nowych dokumentów jest dość rozległa w czasie, należy zrobić to z odpowiednim wyprzedzeniem przed planowanym wylotem. Warto wiedzieć, że osoby małoletnie tj. do lat 16, które są wpisane do paszportu swoich rodziców lub prawnych opiekunów (wpisu takiego mogą dokonać tylko i wyłącznie uprawnione do tego organy państwowe), mogą przekraczać granicę tylko w towarzystwie osoby, do paszportu której zostały wpisane. Dzieci mogą także przekroczyć granicę na podstawie własnego dowodu osobistego.
Wiza
Bywa, że potrzebne jest pisemne zezwolenie wystawione przez przedstawicielstwo konsularne państwa, do którego chcesz się wybrać. Począwszy od 1.05.2004 r., niezależnie od celu i liczby dni, tygodni zaplanowanej podróży wiza nie jest wymagana w krajach Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Ponadto, zwykle na okres 90 dni pobytu w celach turystycznych, obowiązek ten dla obywateli polskich zniosły takie państwa jak m.in.: Andora, Argentyna, Boliwia, Bośnia i Hercegowina, Brazylia, Chile, Chorwacja, Gruzja, Gwatemala, Honduras, Hongkong, Izrael, Japonia, Korea Płd., Kostaryka, Malezja, Maroko, Meksyk, Mołdawia, Monako, Nikaragua, Nowa Zelandia, Panama, Paragwaj, Peru, San Marino, Serbia i Czarnogóra, Szwajcaria, Ukraina, Urugwaj, Watykan, Wenezuela i Wielka Brytania. Wśród krajów, do których wyjeżdżając nadal trzeba posiadać wizę jest Australia, Kanada, USA, a także Rosja, Chiny i Kuba. Aby upewnić się, czy wyjeżdżając do wybranego państwa będzie konieczne uzyskanie wizy, należy zapoznać się z informacjami o miejscu docelowym.
Bilet lotniczy
Warunkiem niezbędnym do odbycia przelotu jest posiadanie biletu lotniczego. Bilet lotniczy jest jednocześnie dowodem zawarcia umowy o przewóz lotniczy. Bilet to także polisa ubezpieczeniowa. Warto wiedzieć, że każdy bilet regularnych linii lotniczych posiada swój odrębny numer seryjny (kod). Bilet lotniczy nie jest dowodem nadania bagażu, potwierdzeniem nadania bagażu jest specjalny kwit bagażowy otrzymywany na lotnisku po nadaniu bagażu.
Obecnie najczęściej można spotkać się z biletami elektronicznymi. Dzięki nowoczesnej technologii bez wychodzenia z domu można kupić i odebrać bilet lotniczy. Potwierdzenie rezerwacji (zakupu biletu), zawierające wszystkie niezbędne informacje na temat wybranego lotu (m.in. trasę podróży, numer e-biletu), jest wysyłane na skrzynkę e-mailową. Wskazane jest, aby potwierdzenie to zostało wydrukowane, co pozwoli na dokładną weryfikację danych osobowych i rodzaju zamówionego biletu, a tym samym usprawni proces odprawy biletowo-bagażowej na lotnisku. Papierowej wersji potwierdzenia nie trzeba mieć ze sobą na lotnisku, ale warto zapisać lub wydrukować jego numer. Bilet elektroniczny to duża oszczędność czasu oraz dbałość o środowisko naturalne - w przeciwieństwie do biletu papierowego. Kolejną jego zaletą jest łatwość odtworzenia w przypadku zagubienia potwierdzenia rezerwacji. Należy pamiętać, że nie zawsze jest możliwość wystawienia e-biletu. We wszystkich przypadkach, gdy taka możliwość istnieje, linie lotnicze nigdy nie zezwalają na wystawienie tradycyjnego biletu papierowego.
Inne dokumenty
Do innych ważnych dokumentów, które warto zabrać należą m.in. prawo jazdy, legitymacje, karty płatnicze.
Gdy mamy już wszystkie dokumenty udajemy się do odprawy na czym ona polega
Odprawa to nic innego jak sprawdzenie paszportów osób podróżujących, nadanie bagażu rejestrowanego oraz odbiór karty pokładowej. Odprawa zwykle rozpoczyna się na 2 godziny przed odlotem. Wyjątkiem są loty do USA i Kanady, gdzie pasażerowie powinni pojawić się nawet 4 godziny wcześniej. Po przybyciu na lotnisko pasażer powinien zgłosić się do jednego ze stanowisk odpraw tzw. check-in z przygotowanym wcześniej paszportem lub dowodem osobistym (loty do krajów Unii Europejskiej) oraz wydrukowanym biletem elektronicznym lub otrzymanym biletem papierowym. W trakcie odprawy, pasażer otrzymuje kartę pokładową (boarding pass), która upoważnia do wstępu na pokład samolotu.
A co gdy coś pójdzie nie tak jakie mamy prawa?
Podróż samolotem stanowi umowę nadającą określone prawa pasażerom tak więc w przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów, związanych z przelotem, pasażer ma prawo zwrócić się do przedstawiciela linii lotniczych obsługujących wybrany lot z prośbą o ich rozwiązanie. Aby wzmocnić pozycję pasażera, Unia Europejska dnia 17.02.2006 r. opracowała szereg nowych przepisów dotyczących zarówno lotów regularnych obsługiwanych przez wszystkie linie, jak i tzw. tanich przewoźników.
Brak komentarzy. |